Sporočila za javnost

S sporočili za javnost medije obveščamo o vseh pomembnih dogodkih v družbi in o dejavnostih za zagotavljanje zanesljivega prenosa električne energije v primeru večjih izpadov daljnovodov iz omrežja.

Analiza časovnih blokov in predlog poenostavitev

Zaradi povečanega medijskega zanimanja objavljamo Analizo časovnih blokov novega omrežninskega sistema in predlog poenostavitev, ki so ju na podlagi sklepa Vlade RS pripravili v Področju za obratovanje sistema družbe ELES.

V družbi ELES smo s pomočjo zadnjih razpoložljivih merilnih podatkih preverili, ali je trenutna razporeditev petih časovnih blokov, ki jih je prinesla nova omrežninska reforma, najbolj optimalna glede na potrebe elektroenergetskega sistema. Hkrati smo preverili tudi, kakšna razporeditev časovnih blokov bi bila za elektrooperaterje nemara bolj primerna za obračunavanje omrežnine, predvsem glede na obremenjenost omrežja, kjer je bil v letih 2023 in 2024 implementirani občuten delež obnovljivih virov energije, zlasti sončnih elektrarn. Analiza, ki je objavljena v nadaljevanju, je nastala na podlagi sklepa vlade z dne 12. 12. 2024:  »Vlada Republike Slovenije predlaga izvajalcu gospodarske javne službe sistemski operater in distribucijski operater, družbi ELES, d. o. o., da preveri ustreznost sistema petih časovnih blokov in dveh sezon iz Akta o metodologiji za obračunavanje omrežnine za elektrooperaterje (Uradni list RS, št. 146/22, 161/22, 50/23, 71/23, 117/23, 5/24, 30/24 in 49/24) z vidika obremenjenosti prenosnega in distribucijskega omrežja in stroškov, ki izvirajo iz te obremenjenosti, ter, če je to mogoče, predlaga enostavnejši oziroma ustreznejši sistem.«

Na Elesu namreč razpolagamo z izjemno natančnimi podatki o (povprečnem) urnem prevzemu električne energije iz prenosnega omrežja v posamezni sezoni in za posamezne dneve (delovni dan, vikend, dela prost dan) in po posameznem distribucijskem podjetju. Na podlagi podrobne analize teh podatkov tako ugotavljamo, da predlagani časovni bloki v današnjih razmerah ne ustrezajo več povsem obremenjenosti, ki jo v zadnjem letu zaznavamo v elektroenergetskem sistemu (EES). Spremenjene razmere so posledice intenzivne integracije sončnih elektrarn v zadnjem obdobju. Te elektrarne imajo velik vpliv na obremenjenost. Tega dejstva analize Agencije za energijo, ki so podlaga določitvi petih časovnih blokov, niso mogle zajeti, saj ne vključujejo najbolj aktualnih podatkov.

Na podlagi naših lastnih podatkov tako ugotavljamo, da imamo čez dan tri različne tipe odjema, in sicer v nočnem času, v jutranji in večerni konici ter v času največjega sončnega obsevanja. Te ugotovitve veljajo tako za višjo kot za nižjo sezono in tako za delovne kot za dela proste dni, čeprav je v dela prostih dneh jutranja in večerna konica manj izrazita. To bi bilo smiselno opredeliti s tremi časovnimi bloki. Ta ugotovitev se tako odraža tudi v predlogu družbe ELES: med delavniki bi bilo smiselno uvesti tri različne časovne bloke. Blok 1 bi v času jutranje in večerne konice, blok 2 v času manjše obremenitve sistema ter blok 3 v nočnem času. Cena bloka 1 bi bila najvišja (jutranja in večerna konica), bloka 2 nižja ter bloka 3 najnižja. Za dela proste dni bi uvedli le dva časovna bloka. V višji sezoni bi nastopil blok 2 v večerni in jutranji konici, medtem ko bi v času sončnega obsevanja in v nočnem času nastopil blok 3. V nižji sezoni pa so med dela prostimi dnevi obremenitve omrežja izredno nizke, zato bi v času večerne konice nastopil blok 2, medtem ko bi v preostalem času nastopil blok 3. S stališča tarif ni smiselno razlikovati med višjo in nižjo sezono, saj zaenkrat ni tehnologij, ki bi uporabnikom omogočali premik porabe med sezonami. Zato je smiselno uporabnike čim bolj motivirati k premiku odjema znotraj dneva, kar naj bi bil tudi temeljni motiv same reforme. Trenutna razlika v ceni za uporabo omrežja med visoko in nizko sezono namreč uporabnikom daje zavajajoč signal, da znotraj dneva v nizki sezoni težav ni, kar pa ne drži.

Ne glede na to, da je direktor družbe ELES Aleksander Mervar v preteklosti podpiral in še danes podpira omrežninsko reformo, saj že leta zagovarjal stališče, da mora vsak uporabnik plačati toliko, kolikor obremenjuje elektroenergetsko omrežje, pa se nikoli ni opredeljeval glede samih tarif. Napačno je torej sklepanje, da direktor Mervar podpira trenutne tarife. Agencija za energijo je namreč tarife določila za mesece oktober - december 2024 in za leto 2025, teh pa direktor Mervar ni podpiral in se do njih ni javno opredeljeval. Še zlasti ni soglašal z nizkimi tarifami za obračunsko moč in izrazito visokimi tarifami za porabljeno električno energijo pri negospodinjskih odjemalcih in visokimi tarifami za moč in nizkimi za porabljeno električno energijo pri gospodinjskih odjemalcih. Družba ELES sicer v času priprave metodologije ni bila pozvana, da predlaga oz. preveri primernost časovnih blokov (imela je možnost sodelovati v javni razpravi), ne glede na to pa je direktor Mervar že na začetku novembra 2024 za potrebe družbe ELES naročil analizo primernosti določitve časovnih blokov in na podlagi le te tudi oblikoval svoje stališče do neprimernosti tarif.

Analizačasovnihblokov.pdf